Het Motorrijwiel 175

aan zijn stamvader. Dat begint al bij de prijs. Voor een mooie Z1 wordt zonder een spier te vertrekken zo maar € 15.000,- gevraagd. Daardoor is hij voor de meeste stervelingen bijna onbetaalbaar geworden. Voor een fractie van dat bedrag koop je een Zephyr 1100. Ik ben alleen bang dat deze tekst er toe zal bijdragen dat ook de vraag naar Zephyrs – en dus de prijs – zal gaan stijgen. Misschien is het dus beter dat je het niet verder vertelt... Drie versies Begin jaren negentig bracht Kawasaki de Zephyr in drie versies en dankzij de grote familiegelijke- nis zijn ze allemaal even mooi. In het begin moet je echt even kijken welk model je voor je hebt. De 550 is de elegantste, compact en zeer handelbaar. De 750 is een sublieme allrounder, die alles kan. De 1100 is al meer een handvol, maar eenmaal rollend eet hij uit je hand. Mijn fiets kocht ik met ruim 35.000 kilometer op de klok. Dat is bijna niets voor zo’n dikke Kawa, waarvoor regelma- tig omschrijvingen als ‘bulletproof’ en ‘muscle bike’ worden gebezigd. En terecht. Volgens de verkoper, die ik natuurlijk maar wat graag geloofde, heeft hij altijd op tijd zijn beurten gehad en kwam hij alleen bij de dea- ler voor een vers bandje of nieuwe olie. Het chroomwerk is goed, de alumi- nium oppervlakken zijn gaaf en het lakwerk is prachtig. Natuurlijk zitten 91

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3