Het Motorrijwiel 175

Nico (links) overlegt met een medewerker over de te verzinken tandwielen voor een stel draaideuren. Galvano van Wolferen BV Westrak 230 1771 SV Wieringerwerf Tel. 0227-60 00 33 E-mail: info@galvanovanwolferen.nl Website: www.galvanovanwolferen.nl Deze benzinetank is verchroomd. Nico legt uit welke baden worden gebruikt bij het verchromen. De bumper van een Maserati is verkoperd en ligt klaar voor het chroombad. bestendige laag. Het chroom is zuiver esthetisch, om de glans te behouden. Tot ongeveer 1930 werd er alleen vernikkeld, omdat de verchroomtechniek nog niet goed was ontwikkeld. Aluminium verchromen Technisch is het mogelijk om ook onderdelen van zamac (zink met aluminium) en aluminium te ver- chromen, maar ook dat doet VanWolferen niet zelf. Overigens is het verchromen van aluminium vragen om problemen. Door de verschillende materiaal- eigenschappen ‘offert’ het onedele aluminium zich op ten gunste van het meer edele chroom, waardoor het corrodeert en de chroomlaag omhoog drukt. Het kan een paar jaar goed blijven, maar na verloop van tijd treedt dit verschijnsel altijd op. Het verchromen van spatborden, tanks en uit- laten is niet de favoriete bezigheid van Nico en zijn medewerkers. Ze doen het nog wel, maar in tanks zitten vaak roestplekken of deukjes, die heel moeilijk weg te werken zijn. Het moet echter wel perfect gebeuren, want onder de chroomlaag zie je elke oneffenheid. Spatborden hebben vaak inge- laste stukken of zijn doorgerot en moeten worden gerepareerd. Gebruikte uitlaten zijn bijna altijd vies vanbinnen en moeten eerst een aantal weken in een loogbad om ze schoon te maken. Als dit niet goed wordt gedaan en het chroombad daardoor vervuild raakt, is het veel werk om dat schoon te maken, met daaraan gekoppeld hoge kosten. Het verzinken van boutjes en moertjes is daarentegen minder lastig en een bewerking waar een gerestau- reerde motor heel erg van opknapt. In het najaar komen de dozen met werk van de restauratieliefhebbers binnen. De onderdelen wor- den eerst schoongemaakt: ontchromen, ontroesten en ontzinken. Vervolgens gaat het naar de slijper, want dat doet VanWolferen niet meer zelf. Als het terugkomt, wordt het verkoperd, vernikkeld en verchroomd. Bij restauratiewerk wordt als eerste laag altijd een koperlaag aangebracht, als een soort plamuurlaag om oneffenheden op te vullen. Die laag wordt geslepen en gepolijst en indien nodig gaat het onderdeel daarna nogmaals in het koperbad. Ver- volgens wordt het dik vernikkeld en verchroomd. “Dat is onze standaardmanier van werken”, benadrukt Nico.“Dat is weliswaar een duurdere manier, maar we willen goed werk leveren, want onze naam hangt eraan.Wij geven garantie op ons werk. Als wij iets doen en het is niet goed, mag iemand altijd terugkomen. Dan gaan we niet lopen zeuren, maar doen we het overnieuw.We proberen altijd goede kwaliteit te leveren”, aldus Nico. De hoofdlaag is nikkel en dat zorgt voor een corrosie- 61

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3