Het Motorrijwiel 175

Opvallende afwerking George Hands richtte in 1911 Calthorpe op. In de eerste jaren maakte het merk gebruik van inbouwblokken van andere motorbouwers. Veel Engelse fabrikanten gebruikten de motorblokken van J.A.P. (John Alfred Prestwich). Ook Calthorpe maakte gebruik van deze aandrijf-unit, net als van Precision-, Blackburne- en Villiers-techniek. Hal- verwege de jaren twintig vernieuwde Calthorpe de modellenlijn en bracht het machines op de markt met eigen motorblokken. In 1927 had het merk zelfs een model met bovenliggende nokkenas. Aan het einde van de jaren twintig ging het dra- matisch slecht met de wereldeconomie en veel motorfabrikanten zagen zich genoodzaakt de fabriekspoort te sluiten. Calthorpe bleef door- vechten en ging zelfs in de aanval met het idee dat je met iets bijzonders moet komen om in een krimpende markt je product te verkopen. En met iets bijzonders kwam de fabriek uit Barn Street in Birmingham! In 1929 verscheen de Ivory, een 350 cc metende staande eencilinder in sportuit- voering. Het meest opvallende aan deze motor was de afwerking. De spatborden en de benzinetank waren ivoorkleurig gespoten met rode biezen. In een tijd dat de meeste motoren werden uitgevoerd in zwart, met soms een klein vlakje donkergroen of donkerrood, was dat opzienbarend. Sloper Op de Olympia Show, in het najaar van 1929, deed Calthorpe er nog een schepje bovenop. Het presen- teerde er de Ivory II. Het was een aantrekkelijke machine, ook uitgevoerd in ivoor en chroom, maar nu aangedreven door een Sloper- blok. Zo’n motor- blok met schuin staande cilinder (slope betekent helling of schuinte) was aan het einde van de jaren twintig de nieuwste mode. Ook de dubbele uitlaten en fraai vormgegeven visstaartdempers waren toen heel modern. De lange stoterstangentunnel aan de rechterkant van de cilinder leek op een koningsas, maar de open kleppen lieten duidelijk zien dat het geen bovennokker was. Het schakelhendel van de drieversnellingsbak was netjes weggewerkt in het rechter knierubber op de benzinetank. Met een duplexframe, een Girder-voorvork en een zweef- zadel week hij niet af van de toenmalige stand der techniek. Omdat alle lijnen en verhoudingen klop- ten, was het een aantrekkelijke machine. Uit testrapporten blijkt dat het een goed gecon- strueerde motor was, die prettig reed en beter presteerde dan veel tijdgenoten. Het was geen machine voor de echte sportrijder, maar meer een motor om op zondag mee over de boulevard te ‘cruisen’. Bovendien was Calthorpe overgegaan op een één-modelstrategie vanuit de gedachte dat dit economischer en efficiënter was in de productie. Voor de scherpe prijs van £ 47,- kreeg de klant een mooi afgewerkte machine van goede kwaliteit en dat was heel belangrijk in een tijd waarin het “Pietje Precies” Cor van Nassauw Het instrumentenpaneel bevat een ampèremeter, een oliedrukmeter, een lichtschakelaar en de tankdop. Het grote Sloper-blok met de open kleppen geeft de motor een stoer uiterlijk. 23

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3