Het Motorrijwiel - 174

THE AMERICANWAY VOOR BMW Dat BMW het begin dit jaar gelanceerde R18-platform snel zou gaan uitbreiden, was natuurlijk een open deur van je welste. De eerste twee nieuwe familieleden zijn inmiddels gearriveerd in de vorm van de R18 Trans- continental en de R18B. Zoals verwacht zijn beide ‘Big Boxers’ stevig op Amerikaanse leest geschoeid en worden ze in Beierse wandel- gangen bestempeld als Grand American Tourer en Bagger. Eerstgenoemde aanduiding heeft uiteraard betrekking op de Transcontinental, een machine die volgens de Duitsers bedoeld is voor het afleggen van lange afstanden in ‘Amerikaanse stijl’, naar keuze alleen of met duo en bagage. Daartoe is deze R18-variant voorzien van een aan het stuur gemonteerde kuip met hoog windscherm en windgeleiders, een dashboard met vier analoge, ronde klok- ken en een 10,25-inch-tft-kleurendisplay, een extra koplamp, een Marshall-audiosysteem, valbeugels, zijkoffers, topkoffer, zadelverwar- ming, veel chroom en een in zilver-metallic uitgevoerd motorblok. De R18B heeft ook een stuurkuip, maar dan met een lagere ruit. Stan- daard zijn ook de twee zijkoffers, die de lage bagger-look completeren. Ook de B heeft het Marshall-audiosysteem en dezelfde dashboard- opstelling als de Transcontinental. Verschillen zijn het slankere zadel van de R18B en brede voetsteunen in plaats van treeplanken. Daar- naast is het blok van de R18B uitgevoerd in matzwart-metallic. Het 91 pk sterke en 1.802 cc metende boxerblok, het rijwielgedeelte en ook de verdere techniek en elektronica delen de beide nieuwe R18’s met het al eerder versche- nen standaardmodel. Beide nieuwe modellen verschijnen in eerste instantie als ‘First Edition’ met een klassieke zwarte lak met dubbele witte belijning, speciaal ontworpen oppervlakken, speciaal stiksel voor het zadel en een First Edi- tion-opschrift. De R18B is er vanaf € 31.950,-, de R18 Transcontinental voor € 1.000,- extra. YamahaWorld GP 60th Anniversary-modellen Dit jaar is het exact zestig jaar geleden dat Yamaha voor het eerst meedeed aan een wegrace-GP. Met de 250cc-RD48 debuteerde de Japanse fabrikant tijdens de GP van Frankrijk. Deze mijlpaal viert Yamaha met een historische speedblock-uitvoering van zijn huidige spor- tieve gamma. Twee jaar na de debuut-GP behaalde Fumio Ito de allereerste GP-overwinning van het merk op de RD56 tijdens de Belgische Grand Prix. In 1964 won Yamaha zowel zijn eerste wereldtitel als de eerste constructeurstitel met Phil Read in de 250cc-klasse. In de afgelopen zestig jaar heeft Yamaha meer dan 500 GP-overwinningen geboekt en 38 rijderstitels, 37 constructeurstitels en zeven teamtitels behaald. Om die lange GP-geschiedenis te vieren, komt Yamaha met een World GP 60th Anni- versary-kleurstelling voor de R1-, R7-, R3- en R125-modellen voor 2022. Net als Yamaha’s beroemde machine waarmee het eerste wereldkampioenschap werd gewonnen, zijn deze uitvoeringen getooid in wit kuipwerk met een horizontale rode streep en witte verticale lijnen, die samen het rode speedblock vormen. Deze authentieke kleurstelling van Yamaha’s racers heeft een geheel rood voorspatbord en goudkleurige wielen. Deze tijdloze look wordt aangevuld met een gele voornummerplaat, een Anniversary-embleem en een rode streep langs de bovenkant van de brandstoftank en de achterkant. De speciale jubileum-uitvoeringen moeten in november bij de dealer staan. BMW gaat nog nadrukkelijker op de Amerikaanse toer met de nieuwe R18 Transcontinental (links) en R18B. HEROPENING TOP MOUNTAINMOTOR­ CYCLE MUSEUM Het Top Mountain Motorcycle Museum op de Oos- tenrijkse Timmelsjoch, dat in januari dit jaar door een verwoestende brand volledig in de as werd gelegd, opent op 18 november weer zijn deuren. Het museum is compleet opnieuw opgebouwd en er zal weer een grote collectie klassieke motoren te bewonderen zijn. Het voornaamste verschil met het vorige museum zal zijn dat het nu meer op de beleving zal zijn gericht en dat je bijvoorbeeld ook op veel van de motoren mag zitten. 7

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3