Het Motorrijwiel - 174

RST, GOED RETRO ‘Stijl van toen, bescherming van nu’. Met dit credo lanceert RST zijn nieuwe Fushion. De Britten hebben het jack van gewaxt rundleer een heerlijk klassiek voorkomen gegeven, dus dat ‘stijl van toen’ snappen we, maar hoe zit het met de bescherming van nu? Welnu, de Fushion is voorzien van Level 1-gecertifi- ceerde protectoren op schouders, ellenbogen en rug, maar dat is natuurlijk niets nieuws. Dit in tegenstelling tot het feit dat de rug- protector is uitgerust met een geïntegreerde draadloze airbag-unit van In & Motion, die eenmaal geactiveerd het beschermingsniveau naar Level 2 tilt. De verschillende stretchpa- nelen op het jack vervullen dan ook meerdere functies: ze verhogen het retro-karakter en het draagcomfort, maar bieden ook de nodige extra ruimte wanneer de airbag is geactiveerd. De volledig elektronische airbag-unit werkt autonoom, dus er is geen fysieke verbinding met de motor door middel van een kabel. Het In & Motion-systeem werkt met een abonne- ment, dat maandelijks € 12,- kost of jaarlijks € 120,-.Wil je geen abonnement, dan betaal je één keer € 399,-. Je krijgt dan echter slechts twee jaar garantie. Bij een abonnement geldt deze garantie gedurende de volledige peri- ode. De enkel in het zwart beschikbare RST Fushion is er in de maten XS tot en met 5XL en de prijs bedraagt € 549,- (exclusief abon- nement). Info: www.mybihr.com. Kawasaki lanceert Z900RS SE Kawasaki’s Z900RS-retro-classic krijgt gezel- schap van een Special Edition-uitvoering. Deze SE is uiteraard voorzien van de bekende 948cc-vier-in-lijn met zijn koppelrijke karakter en soepele motorloop en heeft ook dezelfde assistentiesystemen, maar het grote verschil zit hem in de vering. De achtervering van de standaardversie is op de SE namelijk ingeruild voor die van specialist Öhlins, en wel in de vorm van een S46-achterschokdemper, waarvan de veervoorspanning verstelbaar is. Aanvullend op deze nieuwe schokdemper zijn de veerinstel- lingen van de 41-millimeter-voorvork trouwens gewijzigd. De remmen van de SE bestaan uit hoogwaardige Brembo-onderdelen. Aan de voorzijde vind je een set radiaal gemonteerde Brembo M4.32-remklauwen en twee 300 milli- meter grote Brembo remschijven. In combinatie met de radiale Nissin-hoofdremcilinder en de staalomvlochten remleidingen moet dit volgens Kawasaki zorgen voor betere remprestaties en een progressiever gevoel in het remhendel. Als kers op de taart wordt met de Yellow Ball- kleurstelling één van Kawasaki's meest begeerde kleurstellingen uit de jaren zeventig nieuw leven ingeblazen. De metallic-zwarte lak is een vari- atie op de originele Fireball-kleurstelling van het vroegere icoon, de Z1. Verder is de Special Edition meteen herkenbaar aan de goudkleurige wielen en voorvork. Medio november staat de Special Edition bij de dealer. De prijs wordt op een later moment bekendgemaakt. TENTOONSTELLING ‘RENNMYTHEN 1930-1960’ Met 25 historische racemotoren pre- senteert het Deutsche Zweirad- en NSU-Museum in Neckarsulm, een kleine 500 kilometer vanaf Utrecht, het tweede deel van de tentoonstel- lingsreeks ‘Meister aller Klassen’. Getoond worden motorfietsen die elk hun eigen succesverhaal kennen, waaronder pronkstukken als de MV Agusta 350 waarmee John Surtees in 1958 wereldkampioen werd en het Horex-racezijspan van Karl Braun en Erwin Badsching uit 1953 (foto). Wil je alvast een idee krijgen van de tentoonstelling, dan kun je op www. zweiradmuseum360.de alvast een digitaal kijkje nemen. Info: www.zweirad-museum.de. 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3