Het Motorrijwiel - 174
CONNAISSEURS’ eert de motorblokken. De naamVoxan is gekozen omdat deze begint met de letter V (net als de V-twin) en omdat deze naam in vrijwel alle talen op dezelfde manier wordt uitgesproken. Het bedrijf wordt eind 1995 opgericht met een startkapitaal van 4,5 miljoen Franse francs uit het privévermogen van Jacques Gardette. Deze eige- naar van een fabriek van medische apparatuur en fervent motorliefhebber is de trotse bezitter van een Ducati 916. Het is hem een doorn in het oog dat zijn eigen land geen vergelijkbare motoren bouwt. Hij besluit daar iets aan te doen. Gardette laat een analyse uitvoeren van de Franse en de Europese motormarkt en doet onderzoek naar de financiële haalbaarheid van zijn plan. Uit de twee studies blijkt Voxan een realistisch plan. Gardette gebruikt zijn invloed als fabrikant om contact te leggen met andere bedrijven die kunnen helpen bij het uitvoeren van zijn plannen. Het Franse onder- zoeksagentschap Anvar, Michelin en Dassault Avia- tion zeggen hem financiële steun toe. Het ontwerp van de Roadster is van Sacha Lakic, die eerder de Bimota Mantra ontwierp. Voxans eigen stylist Stéphane Valdant tekent de Café Racer en de Scrambler komt van de tekentafel van Thierry Henriette, de baas van Boxer Design. Voxan bouwt de motorfietsen in Issoire, ten zuiden van Clermont-Ferrand, in de voormalige fabriek van Ducellier. De productie moet starten in 1998 en de fabriek wil jaarlijks zo’n drieduizend moto- ren bouwen. Voxan wil geen massale seriepro- ductiemachines bouwen, maar motoren ‘pour les connaisseurs’ (voor de kenners). Revolutionair modulair frame De Voxan is één van de beste motoren op de markt, beweert de producent zelfverzekerd.“Hij is vloei- ender gelijnd dan een Italiaanse, lichter dan een Duitse en heeft meer karakter dan een Engelse motorfiets”, klinkt het. Voxan kiest voor een vloei- stofgekoelde V-twin waarvan de cilinders een hoek maken van 72 graden. Het is dezelfde hoek als die van de Renault Formule 1-motoren. Hoewel een blokhoek van 90 graden de trillingen beter compenseert, is het voordeel van 72 graden dat het motorblok compacter bouwt. Sodemo monteert de titanium drijfstangen naast elkaar op de krukpen en de balansas vervalt. Een injectiesysteem regelt de brandstofvoorziening en de cilinderkoppen hebben vier kleppen per cilinder. Dubbele, door een ketting aangedreven nokkenassen sturen de kleppen aan. De boring en slag bedraagt 98 x 66 millimeter. Honda en Suzuki gebruiken dezelfde afmetingen voor hun V-twins. Voxan maakt gebruik van een revolutionair modu- lair frame. Het komt uit de pen van de vroegere raceconstructeur Alain Chevallier.“Het uitgangs- Jacques Gardette, de oprichter van Voxan, aan het stuur van de Roadster. De benzinetank heeft een bizarre vorm, maar hierdoor kan alle ruimte worden benut en ligt het zwaartepunt laag. De ruimte vóór de benzinedop is bestemd voor de luchtkast. 51
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3