Het Motorrijwiel - 174
Nog altijd actief op de motor De ANWB maakt nog altijd gebruik van motoren, al is dat niet het hele jaar rond. De ANWB zet van april tot november wegenwachten op de motor in. De motorfietsen rijden rond in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Breda en Valkenburg (Limburg). Vooral in druk stadsverkeer is de motor een uitkomst, ook met het oog op de leef- baarheid en de luchtkwaliteit. Een wegenwacht op de motorfiets kan alle voorkomende pechge- vallen verhelpen en kan - bijna - alles wat een wegenwacht met de auto ook kan. De ANWB heeft in totaal negen motorfietsen: drie Suzuki’s V-Strom, drie BMW’s F750 en drie elektrische Zero’s DS ZF. Knalgeel Haagse en Haarlemse fietsclubs richten in 1883 de Nederlandsche Vélocipèdisten-Bond op, een naam die twee jaar later verandert in Algemene Neder- landsche Wielrijders-Bond. Toch pakken we voor dit verhaal de draad pas 63 jaar later op, omdat dan de motoren hun opwachting maken bij ‘de Bond’. De Wegenwacht koopt in 1946 namelijk een aantal gebruikte Harley-Davidson-motorfietsen van het Canadese leger. Motor en span worden knalgeel gespoten, een kleur die de ANWB leent van de Britse Automobile Association (AA). Voor de militair aandoende kleding geldt hetzelfde. Voor de ANWB begint het dus met Harley- Davidsons: eerst de 750WLC en daarna de 1.200cc-zijkleppers. Van zowel de 750 als de 1200 is, voor zover ons bekend, nog maar één exem- plaar overgebleven. De 1200 behoorde ooit toe aan Martin Smits, die het zijspan ongerestaureerd kocht.“Hij was van een boer en had als kippenhok dienstgedaan”, vertelt hij.“Hij was een origineel wegenwachtspan, maar door alle kippenstront behoorlijk verrot. Hoekstra Motoren reviseerde het motorblok, maar ik heb zelf verder alles aan de motor gedaan”, vertelt Smits. Leo Kerkhoff, een maatje van Smits en van beroep plaatwerker, restaureert het zijspan. Het plaatwerk van de bak is dusdanig verroest dat het onbruik- baar is. Kerkhoff vervangt het door een bak van iets grotere afmetingen. Daardoor is de 750-bak beter in proportie ten opzichte van de grotere Harley-Davidson 1200.“Er is enorm veel werk en tijd in de bak gaan zitten, zegt Kerkhoff.“Het zijspan is iets groter dan de WL-bak, zodat alles in verhouding iets groter is gemaakt”, legt hij uit. Smits heeft zelf al een enorme hoeveelheid oud gereedschap.“Dat konden we mooi gebruiken om de bak in te richten”, zegt hij daarover. Regelmatig Wegenwachters hadden een groetplicht richting de leden. Volop belangstelling bij het Nationaal Veteraan Treffen. Een reddende engel heeft wat gereedschap nodig. Hulpvaardige BSA. 21
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3