Het Motorrijwiel 172
sen 1902 en 1908 domineerde Indian de motor- sport in Amerika. In juli 1902 nam Indian voor het eerst deel aan een race. Het was de eerste endurancewedstrijd in Amerika, een langeafstandsrace tussen Boston en NewYork. Met overmacht won het nieuwe merk uit Springfield deze race. Het was de start van een schier eindeloze reeks overwinningen in de Ame- rikaanse motorsport. In 1906 begon Indian met de ontwikkeling van zijn eerste V-twin. Die motor werd dat jaar door fabrieksrijder Jake DeRosier voor het eerst in een aantal races ingezet, wederom met groot succes. In 1907 gingen de eerste V-twin- straatmodellen bij Indian in productie. Direct werd de nieuwe motor door veel amateurracers in de motorsport ingezet. Indian zag zijn strategie van goede pr via de racerij bevestigd en reageerde daarop door een omvangrijk raceprogramma te lan- ceren. In motorisch opzicht werd dit gedragen door zijn iconische achtkleps 1.000cc-V-twin-boardtrack- racer, die in 1911 op de circuits debuteerde. Boardtrack-races De boardtrack-racerij kende tussen 1909 en 1912 zijn hoogtijdagen. In heel Amerika waren deze gigantische houten banen te vinden. De races waren levensgevaarlijk door het ruwe houten, splinterige baanoppervlak waar de total-loss gesmeerde racers vrijelijk hun verbruikte motor- olie op verloren. De organisatoren gingen dit tegen door natronloog op de baan te spuiten. Dit is het hoofdingrediënt om chloorgas te maken. Het kon op de boardtrackbanen blindheid bij de rijders veroorzaken. Een val leidde altijd tot zware verwondingen. De omstandigheden waren hels en dat was precies de reden waarom de sensatiebe- luste toeschouwers in enorme aantallen kwamen opdraven. De geavanceerde Indian-achtklepper kon op sommige boardtracks snelheden halen van wel 180 km/u. Het kon niet anders of de ongeval- len werden heftiger en omvangrijker. Toen in 1912 een zwaar ongeval plaatsvond waarbij twee coureurs en zes toeschouwers het leven lieten, werd de boardtrack-racerij langzaam maar zeker aan banden gelegd. Tussen 1913 en 1916 werden de racemotoren kleiner en bewust trager gemaakt via allerhande reglementswijzigingen, bijvoor- beeld door kopkleppen niet meer toe te laten in de racerij. De maatregelen hadden tot gevolg dat de belangstelling verschoof naar dirttrack-races en hillclimbs. Deze takken van sport werden heel populair en de dirttrack is dat nog steeds. Ook de langeafstandsracerij over gesloten circuits won snel aan populariteit. Nieuwe raceklassen ontstonden, De allereerste motorrace op het circuit van Indianapolis werd in 1909 gewonnen door Erwin ‘Cannon Ball’ Baker met zijn 1.000cc-Indian F-head-V-twin. De 1.000cc-Indian- achtklepper uit 1912, een bijzonder snelle machine. Het motorblok was ontworpen door Oscar Hedstrom. De Hedstrom- achtkleppers zijn herkenbaar aan het Big Base- motorcarter, noodzakelijk om de grotere krukasvliegwielen te huisvesten. Achter de motor zit Ray Seymour. Dankzij de lange en koude winters in de noordelijke staten van de Verenigde Staten ontstond er rond 1910 een nieuwe vorm van motorsport: ijsracen. Hier een 500cc-Indian- ijsracer uit 1912. ‘IJsspecialist’ Arthur Chaffert zit op de racer, die wordt vastgehouden door boardtrack-racer Ray Seymour. Op 28 maart 1915 werd op het nieuwe, verharde circuit van Venice (Californië) de eerste motorrace verreden. Het was een 300-mijlsrace waaraan alle grote fabrieken deelnamen. Op de foto Fred Jakobe, vlak voor de start van de race. Zijn Indian-V-twin is het standaard 1.000cc- model. Tijdens de race werd hij onderuit gekegeld door Roy Artley, waardoor hij moest opgeven. 45
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3