Het Motorrijwiel - 171
Moderne styling Meer vermogen en een modernere styling, dat was waar de SRX aan moest voldoen. Net als bij het ont- staan van de SR500 ging Yamaha weer winkelen in eigen huis en gebruikte als basis het XT600-blok met vier kleppen, één bovenliggende nokkenas, twee carburateurs, dry- sump smering, een balansas en een vijfversnellingsbak. Helaas ‘vergaten’ de Japanners ook bij deze machine een startmotor te monteren. Dat is best vreemd, aangezien de SRX is afgeleid van de XT600Z Ténéré, die er wel eentje had. Aangezien de blok- ken van de SRX en de XT gelijk zijn, past de startmotor zonder meer op de SRX. Volgens een van de eerste testverslagen start de SRX verder goed, mede dankzij de automatische decompresseur, mits je de juiste startprocedure toepast tenminste. Toch zal het ontbreken van een startmotor ongetwijfeld veel poten- tiële (vrouwelijke) kopers hebben afgeschrikt. Het frame was geheel nieuw opge- bouwd uit stalen kokerprofielen en afkomstig uit de racewereld. De pro- fielen onder het blok waren demon- tabel, wat het onderhoud aanzienlijk makkelijker maakte, aangezien je het motorblok op eenvoudige wijze kon in- en uitbouwen. Aan de voorzijde zat een simpele telescoopvork zonder instelmogelijkheden, met daarboven een ronde, verchroomde koplamp. Om de motor een meer klassiek uiterlijk te geven, kreeg ’ie stereo- demping en werd afgezien van een stroomlijn. De 6-spaaks aluminium gietwielen hadden een diameter van 18 inch. In het voorwiel zaten twee remschijven en in het achterwiel één. Een smalle en sierlijke tank en dito buddyseat in combinatie met het slanke frame benadrukten verder het slanke en ranke karakter van de SRX. De tank, zijpanelen, het voorspatbord en het polyester kontje waren uitgevoerd in zilvergrijs, terwijl het frame in een donkerdere kleur grijs was gespoten. Het resultaat was een elegante en moderne motor met klassieke trekken. Sportief en ontspannen Heel kenmerkend voor de Japanse eencilinder waren de twee uitlaat- bochten, die onder het motorblok samenkwamen in een korte eind- demper, die precies onder het rem- pedaal zat. Een nadeel van deze con- structie is dat er geen plaats was voor een middenbok. Er waren veel rvs en gepolijste aluminium onderdelen gebruikt, die de motor een verzorgd uiterlijk gaven. Op de bovenste kroonplaat waren twee losse stuurhelften (clip-ons) gemonteerd, evenals een grote De framebuizen zijn demontabel zodat het motorblok gemakkelijk kan worden uitgebouwd. 85
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3