Het Motorrijwiel - 171
Het Vtwin kopzijklepblok met een boring van 84,1 mm en slag van 88,9 mm levert 11,8 pk bij 3.200 tpm. Mondiaal succes Het Harley-Davidson J-model werd tussen 1915 en 1930 in diverse uitvoeringen geleverd met eerst alleen een 60 (989cc) en vanaf modeljaar 1921 ook met een 74 cubic inch (1.212 cc) V-twin. Behalve in de VS was het ook mondiaal een succesvol model, dat gretig aftrek vond bij zowel particu- lieren als bij politie, leger, postdiensten en andere overheidsinstanties. Het V-twin-kop-zijklepblok met een boring van 84,1 mm en slag van 88,9 mm levert in dit 1923-model 11,8 pk bij 3200 tpm. De berijder beschikt over drie versnellingen om de door de fabriek geclaimde topsnelheid van 136 kilometer per uur te bereiken. En dat zonder voor- rem! Die begon H-D namelijk pas standaard vanaf modeljaar 1928 te monteren. Twee achterremmen De motor heeft wel twee achterremmen. Eén interne uitzettende aan de binnenkant en één samentrekkende bandconstructie, die aan de buitenkant van de remtrommel werkt. Opmerkelijk is dat de twee achterremmen niet samen te gebrui- ken zijn. Activeren doe je de rem of via het rechts boven de rechthoekige treeplank gemonteerde teenpedaal of via het separate hielpedaal. Dit laatste pedaal zat er vanwege de wetgeving in veel Europese landen. In Amerika werd deze extra rem als optie aangeboden. Tegelijk gebruiken kan niet. Kennelijk werd remkracht op alleen het achterwiel in de ‘roaring twenties’ voldoende gevonden. Bij de treeplank zit op de motor van John ook een ‘brake lock’ om de achterrem als parkeerrem te gebruiken bij zijspangebruik. De H-D’s voor 1923 werden door de fabriek luid- ruchtig aangekondigd als ‘The NewWorld’s Champion’; ook onze H-D-importeur en -agenten namen dit onvertaald over in hun advertenties. Men kon kiezen uit twee 584cc-vlakke-twin- modellen-WF (met magneetontsteking) enWJ (met elektrische installatie). Voorts twee Big Twin V-twins van 1.000cc: de J en JS (zijspan), beiden met elektrische installatie, de 1.000cc F en FS met magneetontsteking en de 1.200cc JD, JDS (elek- trisch) en FD en FDS (magneet). En ook waren er zeven modellen zijspan en ‘speciality models’, waaronder racers, leverbaar. John’s model is een J-model, die in de VS US 305 dollar kostte en werd Eigenaar John Searle is van plan het patina op zijn 1923 HD J model zo veel mogelijk te behouden. Alles oogt robuust aan deze machine. De 28 x 3.00 banden moeten bij sologebruik een druk hebben van 45 pounds ofwel 3 atmosfeer. Op de motor zitten vooroorlogse Dunlop banden. De handleiding uit 1923 adviseert om iedere twee weken de vetpotten van de veerschommels te vullen met olie en een paar druppeltjes olie in de oliepotjes van de voor en achterwielen te gieten. HARLEY-DAVIDSON J-MODEL 1923 REPORTAGE 69
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3