Het Motorrijwiel - 171

DAY-STRAND Veel hotrods Gelukkig was de sfeer nu, 72 jaar later, een stuk vriendelijker, maar het geluid was af en toe nog steeds oorverdovend. Aan de start verschenen veel hotrods en andere (omgebouwde) auto’s uit de jaren ’20 en ’30. De meesten waren voorzien van V8-zijklepmotoren, die vrijwel allemaal flink waren opgevoerd. Spatborden, motorkappen en ander overbodig plaatmateriaal waren meestal weggelaten, zodat de motorblokken goed zicht- baar waren.Wat onmiddellijk opviel waren de cilinderkoppen van Edelbrock, die de oude Fords en andere auto’s veel meer vermogen gaven. Maar wij kwamen natuurlijk voor de motoren. Het spektakel begon op vrijdagmiddag met het opstellen van vrijwel alle deelnemende voer- tuigen op het dorpsplein in Ouistreham. Terwijl de coureurs zich meldden bij de inschrijving om hun startbewijs op te halen, konden wij de auto’s en de motoren bewonderen en genieten van het schouwspel van aankomende en vertrekkende deelnemers. Daarbij maakten we kennis met Louis uit Maastricht, die eigenhandig zijn Ford racewagen uit circa 1928 had gebouwd. Hij had jaren geleden een incomplete auto gekocht, de benodigde onderdelen bij elkaar gezocht en zelf het plaatwerk van roestvast staal gemaakt. Bij de motoren waren minstens even zo interessante machines te zien. Er waren veel Harley’s en Indi- ans, maar ook exotische merken als een La Mon- dial (Belgisch) kopklepper uit 1929, een Husq- varna V-twin, een Brough Superior MkI uit 1926, diverse Franse merken en de enige Velocette van Ook als je geen duozadel en voetstepjes hebt, kun je op een Indian je vriendinnetje meenemen. Louis in zijn zelfgebouwde Ford racewagen. Er was veel moois te zien op het dorpsplein in Ouistreham. Ook deze Belgische Indianrijder, met vrouw en hond, meldde zich voor de race. Een zeldzame Brough Superior MkI uit 1926. Geheel volgens de voorschriften waren de rijders gekleed in de stijl die paste bij de leeftijd van hun motoren. 57

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3