Het Motorrijwiel - 171
Ambachtelijk procedé Ik had erg uitgekeken naar mijn bestelde hagel- nieuwe replica-tank, die ik dringend nodig had voor de bouw van mijn Honda Mini Trail Racing, en nam hem blij in ontvangst. Die ziet er goed uit, dacht ik, en ik pakte meteen de originele tankdop erbij – die helaas niet paste. Om onbegrijpelijke redenen had de replica-tank een grotere vul- opening. Dus wat nu? Niet veel later bestelde ik een passende vulopening die ingelast moest wor- den. Ik monteerde hem met messing hardsoldeer. Dat lukte en het functioneerde. Basisprobleem opgelost. Voor de nabewerking van het tankoppervlak rond de vulopening wilde ik echter niet het gebruike- lijke plamuurmiddel gebruiken. Ik koos voor de in de auto-carrosseriebouw gebruikelijke methode van vertinnen.Want nauwkeurig in vorm brengen met een dikke laag plamuur is weliswaar mogelijk, maar niet altijd echt duurzaam. Een degelijke, vakkundige manier van het gladstrijken van kleine deuken – of zoals hier lasnaden of hard soldeernaden op een oppervlak dat volkomen glad moet zijn om later gespoten te worden – is het klassieke, ambachtelijke procedé van vertinnen. Daarmee zijn oneffenheden uitstekend te egalise- ren en het vormt een ideale basis voor een strakke laklaag. Zeven stappen Het vertinnen van plaatwerkdelen, zoals bijvoor- beeld achterlichtsteunen of kentekenplaathouders, of na het uitdeuken van de verderop getoonde CB750-tank, of het nabewerken van lasnaden, zoals bij de tankvulopening van dit artikel, is in principe geen moeilijk werk, maar je moet wel methodisch en secuur te werk gaan. Zeven stap- pen leiden tot het gewenste resultaat. Om te beginnen moet het te bewerken gedeelte absoluut roestvrij zijn, want anders hecht de carrosserietin niet duurzaam. Je kunt dan later lakschade krijgen doordat er metaal gaat loslaten. Het te vertinnen stuk plaatwerk moet afhankelijk van de staat waarin het verkeert dus eerst met een haakse slijper, een schuurmachine of een zeer grof stuk schuurlinnen grondig schoon worden gemaakt. De grove schuurstructuur biedt boven- dien een goed hechtende ondergrond voor het tin. Hier een replica-tank van een Honda Mini Trail, waarvan de te grote vulopening vervangen moet worden door een kleinere. Ongeveer drie millimeter van de oude vulopening is naar binnen geklopt, waarna de nieuwe vulopening met messing erin is hardgesoldeerd. Met een kwast wordt nu een voorvertinningspasta aangebracht tot ruim een centimeter buiten het te vertinnen gebied. Vervolgens moet de voorvertinningspasta met een zachte vlam worden verwarmd tot er een glanzende laag ontstaat. 1. 2. 3. 4. 43
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3