Het Motorrijwiel - 171

Zo’n klein dorp in het oosten waar de tijdsgeest nog geen vat heeft gekre- gen op het jachtige leven, is dé uit- valsplek voor mensen die voor hun hobby net wat extra vierkante meters nodig hebben. Het pensioen kwam voor Paul Kuiphuis met rasse schre- den dichterbij, dus was het zaak om vaart te maken met zijn uitvalsplek. “De boel stond zo’n beetje her en der verspreid en mijn droom was toch wel om alles op één plaats bij elkaar te hebben. Samen met mijn zoon mijn eigen motormuseum te creëren als het ware.”Waar Paul het over ‘de boel’ heeft, spreken wij wat eerbiedig- er over een prachtverzameling Japanse motorfietsen.Waar Honda qua aantallen de boventoon voert, maar Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Bridgestone en een verdwaalde BMW ook afgevaardigd zijn.Vier Laverda’s completeren de verzameling. Itali- anen dus ook, Paul? “Laverda’s zijn Japanners!”Waarvan akte, we komen er later op terug. Wie Paul’s garage binnengaat, ver- moedt niet dat er achter een schuif- deur een museum te vinden is.We struikelen meteen over een Honda CBX, die illustere zescilinder, in nieuwstaat.“Deze motor had 30 jaar niet meer gelopen en zat onder de duivenstront! Er zijn de nodige uren in gaan zitten om hem te herstellen. De CBX is meteen ook de jongste hier, vanaf de jaren ’80 vind ik het design van veel motorfietsen gewoon een stuk minder mooi. Te veel plas- tic, te weinig chroom.” Dat blijkt als we het heiligdom van Paul verder binnentreden. Een privémuseum, speciaal in de tuin gebouwd om de MOOI VERHAAL 39 VERZAMELAAR PAUL KUIPHUIS REPORTAGE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3