Het Motorrijwiel - 171

BENELLI 750 SEI - HONDA CBX - KAWASAKI Z1300 STRELING VOOR DE ZIEL Een rit met de drie eerste in serie geproduceerde zescilinder-motorfietsen is een ontmoeting met fascinerende constructies en bijzondere histories. Een reis in het spoor van een imposant charme- en techniekoffensief uit Italië en Japan, dat in de jaren zeventig de motorwereld versteld deed staan. | Tekst: Knix Vanderhof en Thomas Schmieder; Foto’s: fact, Rivas, Biebricher, Bridgestone Het is een dag om de wereld te omarmen. Onder ons raspen drie heerlijke zescilinders, die het twee- wielige trio op soepele, maar ook nadrukkelijke en eigenzinnige wijze voortstuwen. Moeitelozer dan dit kon het niet, destijds in de tweede helft van de jaren zeventig. Deze in totaal achttien cilinders nemen ons in feite mee op een reis terug in de tijd, terwijl we hier gewoon al ver in de 21e eeuw rond- rijden.Was het destijds een echt techniekoffensief of een charmeoffensief? Daar kunnen we eigenlijk kort over zijn: beide! We krijgen hier puur rijgenot voorgeschoteld op mooie bochtige Kroatische kustwegen. Een zijdezachte motorloop wordt hier gecombineerd met een zeer vloeiende vermogens- afgifte en heerlijk gretig toeren draaien. Zescilin- ders kunnen dit als geen ander motorconcept. Een zes-in-lijn met op 120 graden verzette kruk- tappen is de enige lijnmotor die zonder balansas volledig is gebalanceerd voor alle massakrachten en –momenten. De ontstekingen zijn ook volledig gelijkmatig verdeeld over de volledige cyclus van twee krukasomwentelingen, dus er is om de 120 graden een ontsteking (waar het bij een conventio- nele vier-in-lijn om de 180 graden is). Het is echter 15

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3