Het Motorrijwiel 170
IN EEN KLEIN HOEKJE Iets wat ‘matchless’ is, is letterlijk vertaald ongeëvenaard. Wat dat betreft draagt het fotomodel op deze pagina’s – een Matchless Silver Hawk met zijn ongebruikelijke V4-motorblok – zijn merknaam met verve. | Tekst: Ralf Schneider; foto’s: Flash Art, archief Greening | ,,Waarom hebben ze dat in hemelsnaam zo gemaakt? Ik begrijp het niet.’’ Dat waren m’n eerste gedachten tijdens mijn voorbereiding op de fotosessie met de Matchless Silver Hawk van 1931. Deze motor, zo las ik, is voorzien van een luchtgekoelde 592cc-V4 met een ongebruikelijk kleine blokhoek van 18 graden. Een zogeheten VR4 eigenlijk, of je zou het zelfs een ‘VV4’ kun- nen noemen, een ‘vierkante V4’. Met een enkele Amal-carburateur en een enkele, gemeenschap- pelijke nokkenas voor de beide cilinderrijen. Die nokkenas wordt aangedreven door een heuse koningsas, zoals bij de snelste racemotoren van die tijd. Hoe kan dat alles goed functioneren? Dat is toch een ingebouwde garantie voor oververhitting, zoiets. Ik zag mijn vooroordelen weer bevestigd: nog een voorbeeld van Britse eigenaardigheid, waarvan er zovele voorbeelden tot op de dag van vandaag te vinden zijn. Toen de Silver Hawk in de studio stond, werd me gaandeweg echter steeds meer duidelijk. Hij bracht me ertoe om hem vanuit zijn eigen tijd te begrij- pen; het ging zijn constructeur Bert Collier om comfort en een mooie motorloop, een compacte Op YouTube zijn filmpjes te vinden waar het fraaie, diep ronkende geluid uit de vissenstaart-uitlaatdemper zowaar goed is opgenomen. 40
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3