Reportage MZ ES125/1 GST: Oost-Duitse verkooptopper
De westerse motorliefhebber realiseert het zich wellicht niet, maar we kijken naar een van ’s werelds best verkochte motorfietsen in zijn soort: de Oost-Duitse MZ ES125. Dit specifieke model uit 1973 dankt zijn legergroene jasje aan de GST, de Gesellschaft für Sport und Technik, een paramilitaire organisatie in de DDR-tijd, waar jongeren onder meer leerden motorrijden!
Om even een beeld te schetsen van het succes van de ES125: de roemruchte fabrikant uit Zschopau verkocht tussen 1962 en 1977 naar verluidt meer dan 450.000 exemplaren. En dat niet alleen in de eigen DDR, maar in zestig landen wereldwijd. Dat succes was geen toeval, getuige onder meer het comfortabele rijwielgedeelte met aan voor- en achterzijde een swingarmconstructie (ES staat voor Einzylinder Schwinge, waarbij dat laatste verwijst naar de swingarm-voorvork). Verder opvallend was het asymmetrische lichtbeeld van de koplamp met grootlicht-knipperfunctie, de swingarm-opname voor en achter van gegoten elektron (een magnesiumlegering; red.) en last but not least het geperste plaatstalen frame. Vergeleken met zijn voorganger RT125 was de nieuwe machine technisch gezien een enorme sprong voorwaarts. Iets wat niet alleen in de DDR en zijn socialistische broederlanden werd ervaren, maar ook door de wereld daarbuiten. “Wie waar ook ter wereld motorfietsen tussen 100 en 200 cc wil verkopen, moet vanaf nu ernstig rekening houden met concurrentie van de ES150 uit Zschopau”, schreef het Duitse Motorrad in 1964 al eens. Ook Engelands bekendste motorjournalist en testrijder uit die tijd, Vic Willoughby, beschouwde de MZ in zijn klasse als ‘one of the best!’.
Wat de MZ verder nog bijzonder maakte? Je leest het hele verhaal achter de MZ ES125 in Het Motorrijwiel 194! Een abonnement afsluiten? Dat kan, klik dan even hier.