BMW komt fraai eerbetoon aan de R90S
Meer dan vijftig jaar na de BMW R90S en meer dan tien jaar na de BMW Concept Ninety komt BMW in 2025 eindelijk een nieuwe retro-sportieve boxer in de vorm van de nieuwe BMW R12S.
De BMW R90S boxer verscheen in 1973, waarbij de ’S’ uiteraard voor Sport stond. Die toch wel legendarische machine, waarmee Helmut Dähne en Hans-Otto Butenuth in 1976 zegevierden in de productieklasse tijdens de TT op het eiland Man, Steve McLoughlin in hetzelfde jaar de prestigieuze 200 Miles of Daytona won én waarmee Reg Pridmore de eerste AMA Superbike-kampioen werd, staat vooral ook in het collectieve motorgeheugen gegrift in de kleurvariant ‘Daytona Orange’ (vanaf 1975).
Op basis van dat model presenteerde BMW in 2013 de Concept Ninety, maar het duurde tot 2025 voor de nieuwe BMW R12S als retro-eerbetoon wordt uitgebracht. En geen concept dit keer, maar een volledig productieklaar nieuw model voor 2025, zoals het hoort in het oranje, al heet het deze keer ‘Lava Orange metallic’.
De R12S oogt bijzonder stijlvol met oranjekleurige stiksels op de zadelkleding en dubbele lijnen en S-emblemen in rood. Andere fraaie uitrustingsdetails zijn de klassieke ronde, op het stuur gemonteerde klokken.
Het feit dat de ronde koplamp van de BMW R12S en alle andere verlichting in led is uitgevoerd, stoort waarschijnlijk alleen de echte hardliners onder de klassiekerfans. De prachtige benzinetank en het al even mooie kontje caféracerstijl, elk voorzien van geborstelde en blank gelakte aluminium oppervlakken, zijn een aangename pleister op de wonde. De klassiek aandoende draadspaakwielen, in dit geval zelfs tubeless (‘Option 719 Wheel Classic II’) doen de rest. En als je verder kijkt, stuit je op nog meer (‘Optie 719’-)moois, zoals spiegels op de stuuruiteinde of de cilinderkopdeksels met gefreesd aluminium.
De standaarduitrusting van de BMW R12S omvat ook Shift Assistant Pro, adaptieve bochtverlichting, verwarmde handgrepen, cruise control, hill start control en keyless ride. Het eindresultaat van de trotse R 12 S is een al even trotse prijs: 22.000 euro.
Het motorblok van de R12S is ongewijzigd vergeleken met de R12 nineT, dus een luchtgeoliede tweecilinder boxer met 1.170 cc, 109 pk bij 7.000 tpm en 115 Nm bij 6.500 tpm. Ook de vering komt overeen met cardan en een enkelzijdige swingarm met centrale achterschokdemper en een upside-down vork. De R90S had al dubbele schijfremmen voor, maar nog niet met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen en ABS.
Met een volle aluminium tank (16 liter) weegt de BMW R12S ongeveer 220 kilo. Daarmee is hij slechts een paar kilo zwaarder dan de R90S, waarvan de tweekleps boxermotor met 898 cc ‘slechts’ 67 pk leverde. Dat was destijds krachtig, genoeg voor zo’n 200 km/uur én een legendarische status.
De nieuwe R12S is er vanaf € 26.405,-.