Egli-H.R.D.-Vincent met veel gezichten
Deze bijzondere machine werd als Vincent Black Shadow gekocht, omgebouwd naar Egli-Vincent, met motorschade in onderdelen bewaard en na een halve eeuw smakelijk en met liefde gerestaureerd. Deze Vincent had een bewogen geschiedenis en is tegenwoordig in het museum te bewonderen.
Eigenaar van dit stukje geschiedenis is Peter Kratz, een gelukkig mens. Hij heeft deze Vincent al een halve eeuw in zijn bezit. Hij kocht hem in mei 1972, rijklaar, maar flink verbouwd. De nagenoeg ongedempte vork was vervangen door een vork van een Zündapp KS601, inclusief voorwiel en rem. Ook het subframe had nog maar weinig gemeen met het origineel. In deze staat reed de Vincent vermoedelijk beter dan voorheen, maar Kratz had een nog beter idee: bij een motorhandelaar in de buurt kon hij een Egli-frame zonder nummer op de kop tikken, een destijds vrij gebruikelijke praktijk. Zo kon een omgebouwde motorfiets al naar gelang het land met een bestaand nummer makkelijker worden toegelaten. Dat liet Fritz W. Egli in een brief weten aan Rainer Klink van Museum Boxenstop in het Duitse Tübingen. Hij is sinds kort de bezitter van dit rode schatje, dat nu een plekje in het museum heeft.
Maar voordat de Vincent in het museum terechtkwam heeft hij een lange weg moeten afleggen. Hoe dat is gegaan en wat er in zijn levensloop allemaal is veranderd aan de Egli-Vincent lees je in Het Motorrijwiel 185. Interesse in een abonnement? Klik dan hier.